Tussen kunst en kitsch

26 september 2014 - Santa Maria, California, Verenigde Staten

Zo van een slechte avondmaaltijd gaan we over naar een slecht ontbijt in het hotel. Geen eieren meer, geen bacon, wafels of yoghurt. Maar geroosterde boterhammen, cornflakes en een appel. Maar ach het is altijd wat. Hoe dichter we bij LA komen hoe slechter de ontbijtjes ;)
Nadat we de auto weer in hebben gepakt volgens het inpakritueel (staat op camera) rijden we naar Hearst Castle. Meneer Hearst was een rijke newspaper magnaat. Met zoveel geld dat bij besluit om een mega kasteel te laten bouwen op het hoogte punt van een gigantisch grondgebied die in zijn bezit is. En daarnaast heeft hij op zijn grond de grootste in eigen beheer gehouden dierentuin van heel Amerika. We hebben het nu wel over ongeveer 1920. In de jaren 30 was zijn geld bijna op en moest hij al zijn dieren verkopen.

Nu is het kasteel in beheer van een foundation. Je kunt alleen naar het kasteel als je een tour doet. Dus wij mooi op z'n tour. Het kasteel was één en al kitsch. Het had allemaal invloeden van verschillende Europese landen zoals Engeland, Spanje, Italië en Griekenland. Wij vonden het allemaal to much en niet echt mooi. Maar we kunnen begrijpen dat Amerikanen en mensen die niet uit Europa komen het wel mooi vinden, wij vinden het een bij elkaar geraapt zooitje.

Alleen de zwembaden en buiten was het wel mooi. Het buitenbad werd helaas gerestaureerd, maar het binnenbad was prachtig, geheel van mozaïek gemaakt.

Daarna zijn we snel weer op de bus gestapt naar beneden en de auto gepakt.
In Morro bay, een plaatsje bekend om zijn grote monoliet die in zee ligt, hebben we een zeer winderige strandwandeling gemaakt.
Er waren kite surfers die wel flink aan het genieten waren van de wind. Wij werden compleet gezandstraald! Wel lekker uitgewaaid.

We rijden verder naar Santa Maria wat nog 3 kwartier rijden is, onderweg stoppen we bij Pismo, dit plaatsje staat bekend om het strand.
We maken een strand/pier wandeling maar Patrick besluit halverwege dat het toch echt wat te koud is om verder te lopen met wat hij aan had, dus even snel terug naar de auto, we lopen via een andere straatje dus we zien nog wat meer van het leuke stadje. We komen wederom een yoghurt tentje tegen en besluiten er weer een te nemen... Een nepperd want yoghurt ijs kennen ze hier echt niet ;)
Het ijs wat ze hier yoghurt ijs noemen is gewoon softijs.

We lopen de pier op en hier waait het ook flink, ze zijn zelfs aan het surfen, een echt cool gezicht. In de verte zien we iets op de railing zitten als we dichterbij komen zien we wat het is, een mega grote pelikaan, we kunnen hem wel benaderen tot 30 cm (staat ook op film) naast het dier staat een surf dude van in de 60, hij verteld dat deze best tam is, en dat ze soms ook weg vliegen en dat deed deze nou net, precies over onze hoofden (camera stond helaas netuit :( ) ook hier zitten walvissen, blijkbaar zwemmen er al een paar dagen walvissen rond de pier.

We lopen terug naar onze auto en rijden naar Santa Maria een best grote stad blijkt later. Het hotel is groot en oud met mooi kamers en een schoon bad en wc voor 100 dollar een koopje, iets fatsoenlijks vinden hier is best moeilijk geworden richting deze regio.

En we moeten natuurlijk weer eten scoren, dus we gaan naar onze favo tent, de McDonald's voor een salade! Snel zo nog even naar de Walmart voor wat inkoopjes en dan is deze dag ook voorbij.