Ons "rustige" dagje...

3 september 2014 - New York City, Verenigde Staten

Na een lekker nachtje slapen in ons heerlijke bed, nou ja lekker slapen, meneertje was om 2.00 uur klaarwakker, wat dus 8.00 uur in Nederland is, hallo jetlag! Maar gelukkig zijn we toch weer in slaap gevallen en tot 08.30 uur door geslapen! Hup het bed uit, wat M&M's, peanut butter cups en wat nootjes naar binnen en de stad in.

We hebben lekker eggs benedict gegeten in een happy days tentje, de oudjes onder ons weten waar we over praten. De man die ons bediende probeerde te raden waar we vandaan kwamen, hij ging alle Europese landen af, wij, the Netherlands, zegt hij Aaahh KLM. Blijkt hij 15 jaar voor KLM gewerkt te hebben op JFK. Na het eten begon ereen avontuur met de Metro, wij stonden zo clueless als wat bij de kaartjes automaat, trekken we gelijk een negeroide man aan die ons wilde helpen om naar central park te komen en gratis kaartjes voor ons had (in Patricks hoofd, moeten we dit wel doen, wacht een maat ons niet op in de Bronx waar hij ons natuurlijk naartoe brengt ;) nee vertrouw in mensen) dus we besluiten met een beetje dubbel gevoel het te doen).

Het werd een raar ritje, de beste man had pepers in zijn kont, want hij liep echt super snel (wat alle New Yorkers doen trouwens ondanks dat er elke 3 minuten een metro rijdt). We kwamen niet in de Bronx uit maar bij de romantische paarden voor Central Park, nou ja romantisch, die beesten stinken een uur in de wind, dat ruik je niet in een film ;)
Patrick drukte de man snel 5 dollar in zijn hand en dat was het, we waren veilig op de juiste bestemming aangekomen!

Het eerste stukje van Central Park viel ons een klein beetje tegen, maar als je een stukje doorloopt dan zie je dat het echt de achtertuin van de New Yorkers is. Overal lopen nanny's met kinderen, honden uitlaters en sporters, er zijn ook veel wielrenners. En er is zelfs een attractie park. We zijn lekker door het park gaan wandelen en ondertussen naar de omliggende musea geweest.

We zijn eerst naar het American museum of national history geweest waar we een tour hebben gedaan met alle highlights van het museum. Echt een prachtig museum met grote dinosaurussen, wilde opgezette dieren in diorama's en nog veel meer.
Daarna hebben we bij een karretje op straat een cheeseburger gehaald, en lekker opgegeten op het gras in het park! Die Amerikanen weten wel hoe ze een hamburger moeten maken! Jammie Jammie...

Vervolgens wilden we richting het Guggenheim museum gaan, maar onderweg kwamen we het Metropoliton museum of Art tegen! Tja, z'n New York Pass is best handig, gratis toegang tot de MET. Dus hup daar ook naar binnen. Bij het naar binnen gaan werden we gefouilleerd en moest mijn tripod goedgekeurd worden of ik deze mee mocht nemen naar binnen, eeuuhh oke! Prima joh...  Bij de balie werd ons vertelt dat we niet zo veel tijd hadden omdat het museum dicht zou gaan en of we wilden weten hoe we naar de rooftop moesten komen. Rooftop? Dat klinkt cool, ja dat willen we wel weten! ;-)
Onderweg naar de lift kwamen we heel veel beelden van naakte mannen tegen waar allemaal het piemeltje vanaf gehaald was, zielig he! Maar we hebben er eentje gevonden en uiteraard gefotografeerd die zijn piemeltje wel mocht houden! Hihi

De rooftop was heel gaaf, je hebt een prachtig uitzicht op Central Park en de gebouwen er omheen, dus totaal geen spijt dat we naar binnen zijn gewipt.
Maar we moesten natuurlijk ook nog wel snel even naar het Guggenheim museum die voornamelijk zo bekent is door de architectuur van het gebouw. Verder vonden we het niet heel indrukwekkend.

Hm wat zullen we nu doen, we hadden nog wat tijd over. Dus we besloten richting Rockefeller center te gaan om op het observatory deck over de hele stad te kijken. Alleen was het daar zo druk dat we het niet zouden redden om daar rond zonsondergang boven op het gebouw te zijn. Maar we zijn wel zo slim geweest om vast kaarten te halen voor morgen.

Dan maar lekker wat gaan eten. Voor het Rockefeller center waar met kerst de kerstboom staat bij de gouden beeld was een restaurant. Daar zijn we romantisch wezen eten. We hadden een hele leuke ober die lekker met ons aan het kletsen was (hij wilde natuurlijk een dikke fooi hebben). Toen bedacht ik me opeens dat je in de winter kunt schaatsen bij het gouden beeld. Ja zegt de ober, waar jullie nu zitten is in de winter een ijsbaan. Oke, dat is wel heel apart.

In de winter gooien ze het hele terras waar nu allemaal mensen genieten van lekker eten en het heerlijke weer vol met water om er een schaatsbaan van te maken.

Op weg terug naar ons appartement waren we de dag nog een beetje aan het doornemen en we zijn tot een paar conclusies gekomen, New York is een ontzettende stinkstad, overal op de stoep zitten roosters en die lucht wil je niet inademen (heeft mede te maken met het warme weer), het is een mengeling van de metro en eetkraampjes bij de metro, de stad slaapt letterlijk nooit, de bouw gaat 's nachts gewoon door EN de stad is vol met aardige en heel behulpzame mensen, MAAR de obers zijn hier wel heel slim, op de rekening wordt heel blij "thank you" geschreven met een grote cirkel om de bedragen wat suggesties zijn voor fooi en dan hebben we het over 18% tot 23% over het totaal bedrag. Maar wij gierige Nederlanders doen daar niet helemaal aan mee, we geven lekker iets minder, het is duur zat hier... ;-)

1. Mo:
    5 september 2014
    Mooi stuk weer! Ja, die metro is even een dingetje!! En inderdaad, die paarden......wat stinken he!! En wat jullie ook zeggen....je loopt tussen uitlaatgassen, die roosters en dan nog gemengd met alle geuren van de eetstalletjes! Maar blijft toch absoluut een stad waar je moet zijn geweest!! Veel kijkplezier bij top of the rocks morgen!

X Moniek
  2. Wil piechnick:
    5 september 2014
    nou jongelui lees met intresse jullie verhalen heel leuk hoop dat er nog veel volgen veel plezier en hele leuke foto"s
  3. Ma Ria:
    Hoi Kids,