Bergopwaarts

18 september 2014 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Zo na een lekker nachtje slapen en heel vroeg op, snel even ontbijten. Deze was niet zo heel goed, maar ja we hebben in ieder geval wat binnen gekregen. En daarna snel de auto in op weg naar Yosemite National Park, wat gelukkig niet zo ver meer was.

Nadat we het park in zijn gereden moesten we meteen naar rechts om een wandeling te gaan maken om de grootste bomen van de wereld te zien, de sequoia bomen. Die bomen zijn echt heel groot en breed. Dit komt voornamelijk omdat ze heel veel overleven zoals brand. Ze voeden zich van buiten uit waardoor ze aan de binnenkant hol kunnen zijn. Sommige bomen zijn meer dan 2 000 jaar oud.
Ze hadden verschillende bomen op de route, eentje was omgevallen en die hebben ze laten liggen, dan kun je de wortels goed zien. De andere de Grizly, is de grootste van het park. Als laatste hebben wij een boom gezien waar je doorheen kon lopen, best gaaf. Daarna moesten we terug lopen naar de auto om verder te rijden door het park.

We komen na een half uurtje aan bij Glacier point. Een van de mooiste plekjes van het park, hier is miljoen jaar geleden een gletsjer doorheen getrokken die de valley heeft gemaakt. Wat zorgt voor prachtige uitzichten van de bergen en de valley. Op deze plek komen we aan de praat met een stel (hele vriendelijke mensen, misschien wat te vriendelijk, wij weten het niet zo) maar ze bieden ons aan om hun op te bellen als we in Santa Barbara zijn om ons rond te leiden. En met ze uit eten te gaan. We zullen er nog even over nadenken... ;-)

We rijden verder naar Yosemite village om daar op zoek te gaan naar de waterval en brug, maar hiervoor moesten we eerst met een bus verder het park in. Pat had heel slim de locatie van de auto in de navigatie van te telefoon gezet, want het is hier mega groot, voor het geval we de auto niet kunnen vinden. Ze draaien hier gewoon busdiensten, zo groot is het. Vanaf de bushalte moesten we verder gaan lopen, eerst naar de brug, die was 1,5 km lopen en daarna naar de waterval die was nog 1 km verder. Oooohhh dat moet te doen zijn. Wij beginnen met lopen, hm toch best stijl. Oke weer een recht stukje...verdorie zeg wat gaat het heel stijl omhoog. Zo het werd een zware wandeling zeg. Met hele steile beklimmingen omhoog. Uiteindelijk hebben we het wel gered tot de brug. Daar had je al een mooi uitzicht op de waterval. Maar ja je kunt ook dichterbij komen. Nou dan die ene km ook nog maar. En ook weer net zo stijl omhoog, niet normaal! We zijn niet helemaal tot boven op de waterval gelopen want dat kon ook nog. Maar we zijn wel tot heel dicht bij de waterval gekomen.
Maar toen moesten we weer naar beneden, ja en dat is makkelijker natuurlijk. Tenzij je oude knieblessure weer op begint te spelen bij de eerste stap die je naar beneden doet. Dan schiet het niet echt op. Maar ook dat hebben we overleefd,door deels moeizaam te lopen, achterwaarts te lopen en een deel op Patrick te hangen.

Er was nog een andere waterval waar we ook naartoe wilden maar dat was voordat we wisten wat voor weg je moest lopen, dus dat hebben we niet gedaan.
En anders waren we ook niet voor zonsondergang ver genoeg op weg geweest naar onze volgende bestemming.

Dus dan maar op zoek naar de auto, hierbij kwam de navigatie wel heel goed van pas aangezien de buschauffeur ons ergens anders eruit had gezet dan we in waren gestapt.
Nu moesten we nog door naar Merced, naar ons hotel. Gelukkig was dit een goed ritje en de weg door het park was ook goed te doen.

Het hotel zag er ondanks de recensies best goed uit en was net gerenoveerd, wij vonden het helemaal prima.
Bij de balie gevraagd of er nog een goed restaurant in de buurt zat, ja hoor bijna direct om hoek. Oke prima dan, nee toch zag het er niet bepaald goed uit. Dan maar op zoek naar wat anders. Het probleem was alleen dat ons hotel voor een doorreis heel gunstig lag maar niet als je ergens wilt eten, want dan ligt er niks in de buurt. Maar we hebben een in-n-out burger gevonden die alles vers maakt. Wat wel grappig was dat er net een high school football wedstrijd was geweest en de hele diner vol zat met spelers en cheerleaders. En de hamburger was echt heerlijk!!